ŠKOLNÍ PORADENSKÉ PRACOVIŠTĚ
V souladu s vyhláškou č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, je v naší škole zřízeno Školní poradenské pracoviště (dále jen ŠPP).
ŠPP tvoří odborně vzdělaní pracovníci – výchovný poradce, školní metodik prevence, speciální pedagog a školní psycholog. ŠPP úzce spolupracuje s vedením školy.
Výchovný poradce (a vedoucí ŠPP)
PaeDr. Marie Voneš Zajdlová
Okruh činností:
- evidence žáků s SVP, vedení dokumentace, podpora pro vytváření a kontrola PLPP, IVP
- konzultace s žáky a rodiči o výukových a výchovných problémech
- metodická podpora pedagogů při péči o děti s výukovými, výchovnými a zdravotními potížemi
- prevence a řešení problémů žáků (školní neúspěch, kázeňské potíže, mezilidské vztahy, šikana, záškoláctví)
- účast na výchovných komisích, poradenství
- podpora a poradenství cizincům a žákům se sociálním znevýhodněním
- spolupráce s dalšími institucemi – PPP, OSPOD, IPS, SŠ
Výchovný poradce pro 2. stupeň (pro volbu povolání)
RNDr. Eva Horová
- konzultační hodiny – čtvrtek 14,00 – 15,00 po předchozí domluvě
- email: eva.horova@zsgutova.cz, tel.: 274 021 931
Okruh činností:
- poskytuje poradenství v oblasti volby povolání a výběru vhodné střední školy
- poskytuje informace o studijních možnostech a přijímacích řízeních (školy s talentovou zkouškou, víceletá gymnázia, střední školy, střední odborné školy)
Školní metodik prevence
Mgr. Martin Chocenský
Okruh činností:
- koordinuje tvorbu plánu prevence, podílí se na jeho realizaci
- koordinuje a podílí se na realizaci aktivit školy zaměřených na prevenci záškoláctví, závislostí, násilí, vandalismu, sexuálního zneužívání, zneužívání sektami, rasismu a xenofobie, prekriminálního a kriminálního chování, rizikových projevů sebepoškozování a dalších projevů rizikového chování
- metodicky vede činnosti pedagogických pracovníků školy v oblasti prevence rizikového chování, vyhledává a nastavuje vhodné podpory směřující k odstranění rizikového chování
- koordinuje vzdělávání pedagogických pracovníků školy v oblasti prevence rizikového chování
- koordinuje spolupráce školy s dalšími orgány a organizacemi, které mají v kompetenci problematiku prevence rizikového chování
- předává odborné informací o problematice rizikového chování, o nabídkách programů a projektů, o metodách a formách specifické primární prevence pedagogickým pracovníkům školy
- předává informace a zprávy o realizovaných preventivních programech zákonným zástupcům, pedagogickým pracovníkům školy a školskému poradenskému zařízení
- spolupracuje s třídními učiteli při zachycování varovných signálů spojených s možností rozvoje rizikového chování u jednotlivých žáků a tříd a participuje na sledování úrovně rizikových faktorů, které jsou významné pro rozvoj rizikového chování ve škole
Speciální pedagog
Mgr. Jana Zvěřinová
Okruh činností:
- vykonává činnosti zaměřené na odbornou podporu integrovaných žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a všech ostatních žáků, kteří potřebují speciálně pedagogickou podporu a péči založenou na krátkodobých či dlouhodobých podpůrných opatření
- je poradním orgánem školy usilujícím o zmírnění důsledků nebo přímo eliminaci dopadu sociokulturně znevýhodněného prostředí na žáka
- navrhuje a spolurealizuje podpůrná opatření zaměřená na pomoc a podporu žákovi při jeho vzdělávání a společenském rozvoji
- nabízí spolupráci pedagogům v mnoha oblastech, se kterými běžný pedagog nemá možnost kompetence cíleně a odborně pracovat
- konzultuje se zákonnými zástupci, pedagogy a s pracovníky školního poradenského týmu
Školní psycholog
PhDr. Božena Kapounková
Činnost školního psychologa ve škole je samostatná poradenská činnost, která není přímou součástí vzdělávací činnosti školy. Jedná se o komplexní službu žákům, jejich rodičům a pedagogům, která je bezplatná a vychází ze standardních činností vymezených ve vyhlášce č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, ve znění pozdějších předpisů. Veškerá činnost školního psychologa je důvěrná a je podřízena Etickému kodexu práce školních psychologů.
Okruh činností:
- zaměřuje se na práci se žáky s rizikem rozvoje školní neúspěšnosti, se žáky nadanými a se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
- poskytuje psychologické poradenství žákům s osobními, výchovnými nebo výukovými potížemi
- poskytuje psychologické poradenství zákonným zástupcům, aby jejich děti ve škole co nejlépe prospívali
- poskytuje psychologické poradenství pedagogům
- spolupracuje s pedagogy – konzultace týkající se vhodného vedení žáků a třídních kolektivů
- pracuje s třídním kolektivem s cílem zajistit ve třídě co nejlepší sociální klima pro všechny žáky
- poskytuje krizovou intervenci pro žáky, pedagogické pracovníky a zákonné zástupce
- zjišťuje studijní předpoklady žáků a podílí se na kariérovém poradenství
- provádí anonymní anketní šetření s cílem zkvalitnit systém výuky a přístup k žákům ze strany školy
- spolupracuje s pedagogicko-psychologickou poradnou a dalšími organizacemi a zprostředkovává jejich služby
A KDY SE OBRÁTIT NA PRACOVNÍKY ŠPP?
Žáci:
- Pokud ti nejde učení a potřebuješ pomoct.
- Pokud máš problémy s přípravou do školy.
- Pokud máš problémy ve třídě se spolužáky, ostatními žáky či učiteli.
- Pokud tě trápí situace doma, v rodině, s kamarády.
- Pokud potřebuješ pomoci s výběrem studia, při volbě povolání.
- Pokud potřebuješ s čímkoliv poradit nebo se jen svěřit.
- Pokud potřebuješ pochopit ostatní nebo sám sebe.
Rodiče:
- Pokud chcete znát aktuální situaci Vašeho dítěte, jeho školní výsledky, osobnostní charakteristiky atd.
- Pokud potřebujete poradit s domácí přípravou Vašeho dítěte na vyučování a s výběrem jeho optimálního učebního stylu.
- Pokud u Vašeho dítěte došlo k náhlé změně ve výkonnosti nebo chování.
- Pokud chcete poradit nebo potřebujete pomoci při řešení výchovných nebo osobnostních problémů Vašeho dítěte.
- Pokud potřebujete pomoci při řešení obtíží Vašeho dítěte se spolužáky, jinými dětmi nebo dospělými.
- Pokud potřebujete doporučení pro PPP na psychologické vyšetření dítěte.
- Pokud potřebujete pomoci při řešení vztahových nebo jiných rodinných problémů.
- Pokud potřebujete poradit s výběrem střední školy pro Vaše dítěte.
Pedagogové:
- Pokud potřebujete pomoci s přípravou a vyhodnocováním plánů pedagogické podpory a s naplňováním podpůrných opatření ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
- Pokud potřebujete pomoc v práci s nadanými a mimořádně nadanými žáky.
- Pokud potřebujete pomoc při práci s třídním kolektivem, při problémových situacích ve třídě.